15 ALE BETACAROTENULUI PENTRU PIELE, PAR SI SANATATE

15 ALE BETACAROTENULUI PENTRU PIELE, PAR SI SANATATE

Ce este Beta Carotenul?

Carotenoizii sunt pigmenti care se gasesc in mod natural in plante, care sunt responsabili pentru conferirea de culori vibrante fructelor si legumelor.
Sunt abundente in natura.
Se estimeaza ca exista 500 de carotenoizi diferiti, inclusiv beta caroten, alfa caroten, luteina, criptoxantina si zeaxantina, distribuite in intreaga lume a plantelor si algelor.

Beta carotenul este o derivatie a numelui latin pentru morcov, deoarece acest compus a fost derivat pentru prima data din radacinile morcovului.

Este un compus organic care este clasificat chimic ca o hidrocarbura si in special ca un terpenoid.

Este un pigment puternic colorat care confera fructelor si legumelor galben si portocaliu nuantele lor bogate. Odata ingerat, este transformat in vitamina A (retinol), care indeplineste mai multe functii biologice in organism.
Vitamina A actioneaza si ca un antioxidant care protejeaza celulele de efectele daunatoare ale radicalilor liberi nocivi.

Beta-carotenul si cativa alti carotenoizi sunt, de asemenea, cunoscuti sub denumirea de „provitamina A”, deoarece actioneaza ca precursori ai productiei de vitamina A in organism.

Alti carotenoizi precum licopenul, luteina si zeaxantina nu pot fi transformati in vitamina A.

Aproximativ 50% din vitamina A dintr-o dieta vegetariana este furnizata de beta-caroten si alti carotenoizi. Beta-carotenul este, de asemenea, produs sintetic sau din ulei de palmier, alge si ciuperci.

Vitamina A este implicata in formarea glicoproteinelor. Este esential pentru vedere si este ulterior transformat in acid retinoic care este utilizat pentru procese precum cresterea si diferentierea celulara.

Valoarea nutritionala a betacarotenului

Cand este ingerat in organism, beta-carotenul este transformat in vitamina A (retinol) in intestinul subtire al mamiferelor de catre beta-caroten 15 si 15 monooxigenaza, o enzima.
Excesul de retinol este stocat in ficat si sintetizat in vitamina A activa la nevoie.

Carotenoidul faciliteaza comunicarea dintre celule prin imbunatatirea expresiei unei gene care codifica proteinele conexine. Aceste proteine ​​formeaza pori sau functii de gol intre membranele celulare, permitand astfel celulelor sa comunice prin schimbul de molecule mici.

Beneficiile pentru sanatate ale beta-carotenului

Beneficiile primare ale beta-carotenului pot fi atribuite faptului ca este implicata in formarea vitaminei A, care este vitala pentru mentinerea sanatatii membranelor mucoase si a pielii. Unele dintre beneficiile beta-carotenului sunt urmatoarele.

1. Sanatatea cardiovasculara:

Luarea unei diete bogate in beta caroten reduce riscul bolilor cardiovasculare intr-o masura semnificativa. Beta-carotenul lucreaza cu vitamina E pentru a reduce oxidarea colesterolului LDL, scazand astfel riscul de ateroscleroza si boli coronariene.

2. Previne cancerul:

Beta-carotenul ajuta la combaterea cancerului prin capacitatea sa antioxidanta. In plus, ajuta la mentinerea celulelor in comunicare adecvata, prevenind astfel cresterea celulelor canceroase. Prin urmare, aportul alimentar de alimente bogate in beta caroten scade riscul de cancer de san, colon, cavitate bucala si plamani.

3. Bun pentru creier:

Cercetarile au demonstrat ca consumul de betacaroten este benefic pentru creier, deoarece intarzie semnificativ imbatranirea cognitiva. Mai mult, poate lupta impotriva stresului oxidativ care poate deteriora celulele creierului in timp, reducand astfel riscul de dementa.

4. Tratamentul afectiunilor respiratorii:

Consumul ridicat de alimente cu beta-caroten ajuta la cresterea capacitatii pulmonare si la ameliorarea afectiunilor respiratorii, prevenind astfel tulburarile respiratorii precum astmul, bronsita si emfizemul.

5. Previne diabetul:

Diverse studii au aratat ca persoanele cu niveluri adecvate de beta-caroten in corpul lor sunt mai putin susceptibile de a suferi de toleranta redusa la glucoza si diabet.

6. Previne degenerescenta maculara:

Degenerescenta maculara legata de varsta este o boala a ochiului in care macula ochiului, responsabila pentru vederea centrala, incepe sa se descompuna. Consumul de niveluri adecvate de beta caroten (15 mg) impreuna cu alti nutrienti poate incetini progresia degenerescentei maculare legate de varsta (DMRA).

7. Previne artrita reumatoida:

Deficitul de beta caroten si vitamina C actioneaza ca un factor de risc pentru artrita reumatoida. Astfel, consumul de niveluri adecvate de beta caroten este necesar pentru a preveni aparitia acestei afectiuni.

8. Intareste sistemul imunitar:

Beta-carotenul va intareste sistemul imunitar prin activarea glandei timus, care este una dintre cele mai importante surse de protectie imunitara. Glanda timus permite sistemului imunitar sa lupte impotriva infectiilor si virusilor, distrugand astfel celulele canceroase inainte de a se putea raspandi.

Beneficiile beta-carotenului pentru piele

Beta-carotenul este transformat in vitamina A, care este vitala pentru mentinerea pielii sanatoase . Corpul tau transforma din beta caroten cat are nevoie de vitamina A; dozele mari ale acestei vitamine pot fi toxice. Beneficiile acestui pigment pentru piele sunt urmatoarele.

9. Ofera o stralucire sanatoasa:

Beta-carotenul previne imbatranirea prematura a pielii, actionand ca un antioxidant, o substanta care reduce daunele provocate de oxigen cauzate de lumina UV, poluare si alte pericole pentru mediu, cum ar fi fumatul. Consumul de niveluri adecvate de beta caroten confera o stralucire naturala pielii tale , facand-o astfel mai atractiva si mai frumoasa. Aportul in exces, totusi, ar trebui evitat, deoarece poate cauza talpile picioarelor, palmele mainilor, nasul si chiar portiunea alba a ochilor sa devina galben dovleac.

10. Reduce sensibilitatea la soare:

Dozele mari de beta caroten fac pielea mai putin sensibila la soare. Astfel, este deosebit de benefic pentru persoanele cu protoporfirie eritropoetica, o afectiune genetica rara care provoaca sensibilitate dureroasa la soare, precum si probleme hepatice. In plus, poate creste eficacitatea protectiei solare . Consumul de aproximativ 90 pana la 180 mg de beta-caroten poate reduce arsurile solare si poate oferi un SPF de 4. Prin urmare, alimentele care contin beta-caroten sau suplimentele pot fi cuplate cu protectie solara pentru a-si spori eficacitatea.

11. Tratamentul leucoplaziei orale:

Leucoplazia orala este o afectiune caracterizata prin leziuni albe in gura sau limba, cauzate de ani de fumat sau consum de alcool. Consumul de beta caroten reduce simptomele si riscul de a dezvolta aceasta afectiune. Cu toate acestea, este recomandabil sa va consultati medicul inainte de a lua suplimente de beta-caroten pentru tratamentul leucoplaziei.

12. Tratamentul sclerodermiei:

Sclerodermia este o afectiune a tesutului conjunctiv caracterizata prin piele intarita. Apare din cauza nivelurilor scazute de beta caroten din sange. Se crede ca suplimentele cu beta-caroten sunt utile pentru persoanele cu sclerodermie. Cu toate acestea, cercetarile sunt inca in desfasurare in acest sens si de aceea ar trebui sa va consultati medicul inainte de a utiliza aceste suplimente.

13. Tratamentul afectiunilor pielii:

Beta-carotenul este eficient in tratamentul afectiunilor pielii cum ar fi pielea uscata, eczema si psoriazisul. Vitamina A, fiind un antioxidant puternic, este implicata in cresterea si repararea tesuturilor corpului si, prin urmare, protejeaza pielea impotriva daunelor. Cand este aplicat extern, ajuta la tratarea ulcerelor, impetigo, furunculelor si ulcerelor deschise si indeparteaza petele de varsta. De asemenea, accelereaza vindecarea leziunilor pielii, taieturilor si ranilor.

Beneficiile beta-carotenului pentru par

Beta-carotenul este transformat in vitamina A in organism, care este necesara pentru cresterea tuturor celulelor, inclusiv a celulelor de par. Consumul de beta caroten te poate ajuta sa scapi de diverse probleme ale parului. Cu toate acestea, dozele mari de vitamina A pot provoca, de asemenea, caderea parului. Este recomandabil sa consumati beta caroten din surse alimentare, mai degraba decat sa luati suplimente de vitamina A. Beta-carotenul este benefic pentru parul tau in urmatoarele moduri.

14. Previne matreata si alte probleme ale parului:

Deficitul de vitamina A poate cauza par uscat, plictisitor, lipsit de viata si scalp uscat, care se poate desprinde in matreata. Prin urmare, consumul de alimente bogate in beta caroten este inevitabil pentru prevenirea acestor afectiuni.

15. Stimuleaza cresterea parului:

Rarirea parului, in special in randul femeilor, este cauzata de o alimentatie deficitara . Astfel, daca suferiti de caderea parului, este indicat sa consumati doza zilnica recomandata de beta caroten pentru a opri caderea parului si pentru a incuraja cresterea parului .

Surse de beta caroten

Beta-carotenul este in mare parte abundent in fructe si legume care au culoarea verde, galbena sau portocalie. Unele dintre fructele, legumele, ierburile sau nucile care au cel mai mare continut de beta caroten sunt prezentate in lista de mai jos.

LEGUME: Β-CAROTEN/100 G

Varza de Bruxelles 450 ug

Morcovi 8285 ug

Varza 3842 ug

Andiva 1500 µg

Fasole frantuzeasca 379 ug

Kale 9226 ug

Salata verde 5226 ug

Verdeturi de mustar 6300 µg

Dovleac 3100 ug

Spanac 5626 ug

Cartof dulce 8509 ug

Rosie 449 ug

Nasturel 1914 pg

FRUCTE: Β-CAROTEN/100 G

Caise 1094 pg

Cantalupi 2020 µg

Guava 374 ug

Mango 445 ug

portocale 71 ug

Papaya 276 ug

Fructe de curmal 253 pg

Prune 190 ug

Pepene 303 pg

VERDEATA: Β-CAROTEN/100 G

Busuioc 3142 ug

Coriandru 3930 ug

Patrunjel 5054 ug

Cimbru 2264 pg

NUCI SI SEMINTE: Β-CAROTEN/100 G

Fistic 332 ug

Nuci 12 ug

Privind toate beneficiile beta-carotenului, devine imperativ sa il includeti in dieta dumneavoastra. Alegeti optiuni inovatoare pentru a-l include in dieta dvs. si evitati monotonia – sucul de sfecla, o oala de spaghete cu broccoli si ardei colorati la abur sunt cateva dintre optiunile delicioase pe care le puteti incerca.

Sper ca ti-a placut postarea noastra despre beneficiile beta-carotenului. Consultati-va intotdeauna medicul inainte de a lua suplimente si alegeti mai degraba surse pe baza de alimente decat medicamente.

Ramai sanatos, fii fericit

Toate comentariile

Lasa un raspuns